Benchmarking

benchmarking w praktyce
Czym jest benchmarking? Kto powinien go stosować? W jaki sposób praktycznie wykorzystać go w organizacji? Artykuł o metodzie zarządzania, która pozwala organizacji na przeciętnym poziomie osiągnąć poziom mistrzowski. 

Benchmarking czyli porównywanie


Benchmarking w najprostszym ujęciu oznacza porównywanie. Jest to systematyczny proces poszukiwania najlepszych stosowanych przez inne przedsiębiorstwa rozwiązań, adaptowania ich i wprowadzania do własnej firmy. Benchmarking to nie kopiowanie - każde rozwiązanie musi zostać wdrożone z uwzględnieniem unikalnych warunków przedsiębiorstwa. Istotę benchmarkingu najlepiej opisuje zdanie:


"Benchmarking - twórcze wykorzystanie doświadczeń innych."
B. Nita, Rachunkowość w zarządzaniu strategicznym przedsiębiorstwem, Wolters Kluwer, Warszawa 2008

Co można zyskać stosując benchmarking?

  • Osiągnięcie przewagi konkurencyjnej organizacji.
  • Doskonalenie się: wdrażanie najlepszych praktyk i wzorców.
  • Zdefiniowanie celów strategicznych organizacji.
  • Identyfikacja słabych punktów organizacji, które wymagają poprawy. 
  • Osiągnięcie przewagi konkurencyjnej organizacji.
  • Obniżenie ryzyka niepowodzenia przedsięwzięcia.

Rodzaje benchmarkingu

Benchmarking ogólny (horyzontalny)

Celem stosowania tej metody jest rozpoznanie doskonałego rozwiązania o charakterze uniwersalnym, np. obsługi klienta, występującym w przedsiębiorstwach reprezentujących różne branże. W latach 70 firma Xerox porównywała nie tylko parametry techniczne swoich produktów z japońskimi odpowiednikami firmy Canon, ale także marketing i sprzedaż firmy Procter & Gamble, jednej z największych z branży FMCG. 

Benchmarking funkcjonalny

W tej metodzie porównuje się obszary swojej działalności z organizacjami z różnych branż, u których te obszary funkcjonują podobnie. Celem jest zidentyfikowanie swoich słabych stron i czerpanie inspiracji od firm, które w tych obszarach osiągnęły wybitne wyniki. Motorola wykorzystując benchmarking przeprowadziła modernizację, wprowadzając karty magnetyczne, znane m.in. z supermarketów, co skróciło proces przygotowania raportów finansowych i ograniczyło liczbę błędów. 

Benchmarking konkurencyjny

Polega na porównaniu się z obecnymi lub potencjalnymi konkurentami. Analizie podlegają firmy oferujące podobne wyroby i funkcjonujące w tym samym segmencie rynkowym. Dzięki zastosowaniu tej metody, firma Toshiba w 1991 roku uzyskała największą liczbę patentów w USA. Benchmarking pozwala być zawsze na bieżąco i krok przed konkurencją. 

Benchmarking wewnętrzny 

Zastosowany między innymi w IBM, benchmarking wewnętrzny polega na wprowadzeniu jednakowo wysokiej jakości między oddziałami tego samego przedsiębiorstwa. Dzięki temu w IBM udało się odnaleźć i wyeliminować luki wydajności.

Zastosuj benchmarking w swojej organizacji

Benchmarking wewnętrznyBadania przeprowadzone w 2003 roku wśród firm z całego świata pokazały, że benchmarking jest drugą najczęściej wykorzystywaną metodą doskonalenia w codziennej działalności.¹ Benchmarking jest skuteczny, jeśli stosuje się go systematycznie, jako ciągły proces doskonalenia, co może być  pracochłonne. Warto skorzystać z oprogramowania PulpitKontrolny.pl/franczyza, które pozwoli na automatyczne przygotowanie benchmarkingu i szybkie otrzymanie wyników.

Benchmarking wewnętrznyPulpit Kontrolny umożliwia automatyczne przygotowanie benchmarkingu wewnętrznego w sieci sklepów czy w sieci franczyzowej. Franczyzobiorcy mają za pomocą systemu dostęp do swoich wskaźników efektywności i mogą porównać się z innymi oddziałami, co motywuje do osiągania lepszych wyników. System wspomaga wprowadzanie w organizacji kultury ciągłego doskonalenia co prowadzi do uzyskania wzrostu zysków sieci. 




Benchmarking wewnętrzny
QBICO przeprowadzi cały proces wdrożenia systemu, składający się z następujących etapów:

checksPrzygotowanie i implementacja wskaźników
checksImport wskaźników do systemu Pulpit Kontrolny
checksAutomatyczna aktualizacja wskaźników w czasie
 


Korzyści z zastosowania Pulpitu Kontrolnego w firmie

  • Gotowe raporty sprzedażowe, magazynowe, analiza rentowności, należności wobec franczyzodawcy.
  • Zarządzanie cenami w wielu oddziałach.
  • System zapewnia dostęp do wyników oddziałów/sklepów z każdego urządzenia wyposażonego w przeglądarkę.
  • Samodzielne tworzenie dowolnych raportów i zestawień.
  • Integracja systemu z obecnym oprogramowaniem firmowym. 
Dowiedz się więcej
 
 
 

¹ D. Rugby, Management Tools Survey 2003: Usage up as Companies Strive to Make Headway In Tough Times, „Strategy and Lidership”, 2003, nr 5 (31)