Mobilni (nie tylko) biznesmeni

StatCounter-comparison-PL-monthly-201304-201404
Ruch w internecie według platformy (Polska)
StatCounter-comparison-ww-monthly-201304-201404
Ruch w internecie według platformy (Świat)
Bring Your Own Device to coraz bardziej popularny trend w środowisku biznesowym. Polega na używaniu w celach służbowych prywatnego sprzętu. Obecnie zauważa się również wśród pracowników tendencję odwrotną – wykorzystywanie firmowych tabletów i komputerów w domach.
Oba te zjawiska są następstwem procesu konsumeryzacji IT, który w swoim założeniu miał ułatwić użytkownikom biznesowym korzystanie z profesjonalnego oprogramowania, poprzez upodobnienie go do komercyjnych systemów, dostępnych dla wszystkich. Proces rozrósł się jednak na fali coraz większej popularności i dostępności sprzętów elektronicznych, a tym samym, zaczął przysparzać realnych problemów i dawać ogromne możliwości.

 

W grudniu 2013, po raz pierwszy w historii, poziom użytkowników korzystających z sieci za pomocą urządzeń mobilnych przekroczył 20 proc. Dzisiaj, jest ich już o ponad 3,5 proc. więcej (dane za kwiecień 2014, StatCounter). Wskaźnik wykorzystania tabletów wzrósł ok. 0, 6 proc., a jeżeli chodzi o tradycyjne komputery i laptopy – odnotowano spadek w ich użyciu o prawie 2 proc.
W Polsce przyrost na rynku przenośnych urządzeń mobilnych przybiera jeszcze większą skalę. W grudniu 2013, z internetu w telefonie korzystało 10,6 proc. użytkowników; w kwietniu – aż 35,5 proc. Dodając do tego wyniku procentową wartość wykorzystania tabletów – osiągamy 37.7 proc. dla ruchu z urządzeń przenośnych, przy jednoczesnym spadku wykorzystania laptopów i komputerów stacjonarnych o 23,8 % (z 87,05 na 63,27 proc.).


Jak zauważa Przemysław Gerschmann, z jednej strony komputery i smartfony doskonale się uzupełniają, z drugiej - rywalizują o ludzki czas i pieniądze. Gartner podaje, że w 2013 roku sprzedano o 79 mln tabletów więcej niż w roku poprzednim.

W biznesie natomiast, coraz częściej używa się telefonów i tabletów, ponieważ są poręczne i umożliwiają łatwy, szybki dostęp do danych. Oczywiście urządzenia przenośne nie są w stanie zastąpić komputerów stacjonarnych i laptopów. Ich głównymi zaletami są: mały rozmiar oraz rozbudowana funkcjonalność, sprawdzające się w ekstremalnych warunkach lub w specyficznych branżach, np. handlu bezpośrednim.

Duża konkurencja pośród dostawców na rynku IT oraz trend konsumeryzacji informatyki doprowadziły do tego, że obecnie od firm wymaga się, aby biznesowe oprogramowanie było również dostępne z poziomu urządzeń mobilnych. Ich funkcjonalność oraz możliwość wykorzystania w trudnych warunkach doceniają nie tylko biznesmeni najwyższych szczebli, ale szczególnie: przedstawiciele handlowi czy osoby, których praca wymaga pracy zdalnej, częstego podróżowania i uczestnictwa w licznych spotkaniach służbowych.


Międzynarodowe badanie „Tablet Troubles” przeprowadzone na zlecenie Panasonic wykazało, że 75 proc. pracowników korzysta ze służbowego tabletu podczas podróży a ponad 60 proc. zabiera go do domu. Niespełna połowa badanych korzysta z tego urządzenia również na urlopie.

Taki sposób użytkowania służbowego sprzętu może budzić wiele zastrzeżeń. W biznesie na pierwszym miejscu stawia się bezpieczeństwo danych. W przypadku „wynoszenia” sprzętów z pracy, konieczne jest zabezpieczenie ich systemów operacyjnych przed wyciekiem poufnych informacji. Zaleca się również stosowanie konteneryzacji – oddzielanie danych firmowych od osobistych. Szczególnie, że ze względu na rozmiar – są podatne na zagubienia.

Smartfony i tablety goszczą w naszych firmach od nie tak dawna, więc łatwo jest zapomnieć, że powinny podlegać takim samym rygorom dotyczącym bezpieczeństwa danych, jak komputery stacjonarne.  

 

Źródła:
1. Przemysław Gerschmann: "W 2014 r. na świecie będzie więcej smartfonów niż pecetów"

2. Mirosław Konkel: "Biuro w kieszeni"

3. Mirosław Konkel: "Informatyka w terenie"